X
تبلیغات
رایتل

سایه روشن

فرهنگی-اجتماعی-هنری

درباره من
گنج تو در وجود توست. جای دیگری در جستجوی آن مباش، قصرها و پل ها افسانه است. باید که در وجود خود پل خود را برپا داری، قصر آنجاست، گنج نیز همان جاست...
نویسندگان
آرشیو

تاریخ: چهارشنبه 4 تیر‌ماه سال 1393 ساعت: 09:40 ب.ظ

ماه رمضان و توصیه های تغذیه ای

حتما برای خوردن سحری بیدار شوید و هرگز با خوردن شام سنگین در ساعات پایانی شب خود را بی نیاز از خوردن سحری ندانید .

حتی الامکان شبهای ماه مبارک رمضان عادت غلط دیر خوابیدن را ترک کنید و زودتر بخوابید و حداقل 45 الی 60 دقیقه پیش از اذان صبح از خواب برخیزید و وضو بگیرید و در صورت خواب آلودگی و نداشتن اشتها مقداری میوه یا سالاد مصرف کنید که هم به پریدن خواب خیلی کمک می کند هم اینکه اشتها را باز می کند و از طرف دیگر به جذب آب در بدن و رفع تشنگی در طی روز کمک می کند .
  
سعی کنید در سحر از خوردن غذاهای تشنگی آور مانند ساندویچ , بادمجان , کله پاچه , تنقلات شور و شیرین , ادویجات و غذاهای تند و محرک و ... خودداری نمایید .

از خوردن چای در سحر خودداری نمایید زیرا مدر بوده و سبب دفع آب از بدن و تشنگی طی روز می شود .

بجای خوردن آب زیاد در سحر که باعث رقیق شدن شیره معده و ایجاد سوء هاضمه می شود , یک لیوان شربت آب و عسل و لیموترش که در دفع تشنگی بسیار موثر بوده استفاده نمایید و آن را آرام ,و جرعه جرعه میل نمایید و در صورت امکان دم کرده دانه هایی مانند خاکشیر , اسفرزه , تخم بارهنگ و تخم شربتی را درون شربت بریزید تا به جذب آب و کاهش تشنگی طی روز کمک نماید .

مصرف نان کامل را به همراه غذای سحر فراموش نکنید , مثل نان سنگک که بهترین گزینه می باشد و به علت سبوس زیاد موجود در آن موجب کاهش آزاد شدن قند در طی روز و جلوگیری از گرسنگی می شود .

ضمنا در هر وعده چه سحر و چه افطار سعی کنید فقط یک نوع غذا میل نمایید و غذا را به آرامی و با حوصله میل نموده و لقمه را بطور کامل بجوید تا بهتر هضم و انرژی آن بطور کامل جذب بدن شود .

روزه را با خوردن قند های طبیعی همچون خرما , عسل و انگور شیرین و رسیده یا یک لیوان شیر گرم افطار نمایید .

سعی کنید بلافاصله بعد از افطار شام یا غذای سنگین نخورید , زیرا معده پس از یک روز استراحت آمادگی دریافت حجم زیادی غذا را ندارد , بنابراین سعی کنید بعد از افطار نماز را خوانده و نیم ساعت بعد از افطار شام را میل نمایید .

از خوردن آب یخ در افطار و پس از آن خودداری نمایید و در صورت نیاز آب خنک یا آب میوه یا شربت میل نمایید .


از خوردن زولبیا و بامیه در افطار بخصوص نوع خریداری شده از بیرون آن خودداری نمایید .

در صورت مصرف آش برای افطار , از آن کم میل نمایید.

از تند غذا خوردن بپرهیزید و غذا را آهسته و با آرامش میل کنید و لقمه را کامل بجوید .

بلافاصله پس از صرف سحری نخوابید زیرا باعث اختلال در هضم غذا می شود و از طرفی با توجه به تاکید زیاد در بیدار ماندن بین الطلوعین سعی کنید کمی قرآن و دعا بخوانید و بلا فاصله به خواب نروید و در صورت خواب آلودگی , پس از طلوع آفتاب کمی بخوابید و استراحت نمایید و آماده رفتن به سر کار شوید .

از زیاده روی در خوردن به منظور جبران وعده نهار جدا خودداری کنید.

در صورت احساس تشنگی شدید در طی روز و با توجه به گرمای تابستان سعی کنید از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری نموده و به دفعات با آب سرد وضو بگیرید و پاهایتان را بشوید .

در صورت احساس گرسنگی شدید می توانید بعد از ظهر در یک مکان خنک و آرام استراحت کنید و بخوابید , زیرا خواب مومن نیز در این ماه عبادت است .


مواد لازم برای تهیه شربت عسل : یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی – یک عدی لیموترش تازه عمانی یا نصف لیمو ترش تازه شیرازی – یک لیوان آب خنک (نه سرد) .

منبع: سلامتی


در سحرگاه دعا برای ظهور را فراموش نکنید...

التماس دعا

توسط: محدثه


برچسب‌ها: تغذیه ماه رمضان
ابزارک های وبلاگ
قالب وبلاگ

تعداد بازدیدکنندگان : 24371
RSS